asd asdsa f
Zdraví

Psychologie čekárny

Čekání u lékaře snad každý považuje za nutné zlo. Bojíme se, co nás čeká, jak dopadnou výsledky a jak rozhodne lékař v dalším postupu. Vždyť naše zdraví určuje, jak se bude dál vyvíjet náš život. Jako by to samo o sobě nestačilo, musíme ještě prožívat úzkost v čekárně a čím je doba čekání delší, tím více se naše nejistota a napětí stupňuje.

Proto je tak důležité, v jakém prostředí se nacházíme. Míra útulnosti a atmosféra udělají své i s psychikou a pokud je čekárna příjemná, snižují se i všechny negativní a pesimistické myšlenky.

Co pacienta odrazuje
Prostředí, v kterém musí pacient čekat, jej naladí buď pozitivně nebo negativně a to se odrazí poté i v jednání uvnitř ordinace. Bohužel u nás si některá místa, kde čekáme na vstup do ordinace, ani název čekárna nezaslouží. Někdy to bývá jen ponurá chodba s několika rozvrzanými židlemi, takže pacienti více postávají než aby se mohli posadit.

Ač jim většinou není příliš dobře, nemohou si udělat žádné pohodlí a dost často nebývá přístupná ani blízká toaleta nebo jen s poníženou prosbou o klíč. Lze se jen těžko ubránit pocitům, že zde si pacientů příliš neváží, zvláště když tvář, která občas vyhlédne ze dveří ordinace, je zamračená a jen stroze vykřikne jméno mezi shluk pacientů.

Co pacient ocení
Bude-li se pacient již v čekárně cítit jako bytost s duší, bude i on vnímat lékaře jako člověka se svými problémy a oboustranná empatie zabrání konfliktu či nevraživosti. V nepřívětivém prostředí se určitě nikdo neuklidní ani se mu neustálí krevní tlak. Proto investice do vybavení čekárny se zdravotníkům vždy vrátí.

Co by v každé čekárně u lékaře mělo být samozřejmostí:
· útulné prostředí a čisto (pár květin, stolek s časopisy, obrázky na zdech)
· dostatek pohodlných židlí
· místo na odložení oblečení
· dosažitelná a použitelná toaleta
· v dusném létě klimatizace
· jako luxus automat na vodu a teplé nápoje