asd asdsa f
Finance

Vdovská a vdovecká penze: co, kdy, kde a jak

Úmrtí v rodině je vždy velice stresující záležitost, která doléhá na psychiku hlavně partnerů. Ovšem sotva zařídíte pohřeb a začnete se se ztrátou vyrovnávat, zjistíte, že vás čekají další povinnosti, jako například zjednání vdovského nebo vdoveckého důchodu. Řada lidí nemá nejmenší tušení, na co mají nárok a jak se v takové situaci zachovat.

Na co máte jako pozůstalý partner nárok? Dokdy musíte zařídit všechno potřebné? A co je vlastně třeba zařídit? Sepsali jsme zde několik rad.

1. O všechno si musíte zažádat sami
Není to tak, že by se vám vdovský nebo vdovecký důchod započítal sám od sebe. Žádost musíte sepsat vy jako pozůstalý manžel nebo manželka, a to s pomocí okresní správy sociálního zabezpečení, ve velkých městech jsou to samostatná městská správa sociálního zabezpečení, to se určuje podle místa trvalého bydliště. K žádosti musíte předložit doklad totožnosti, úmrtní list a oddací list. Pokud ještě zemřelý nepobíral důchod, je třeba předložit také doklady zesnulého.

Dobré je mít s sebou také doklady o studiu, vojně, rodné listy dětí, evidenční list od zaměstnavatele případně další doklady zemřelého.

2. Musíte být sezdáni
Abyste měli nárok na vdovský či vdovecký důchod, musíte být s partnerem sezdáni. Pokud jste v registrovaném partnerství nebo jste žili na psí knížku, bohužel vám nebude vdovský důchod přidělen, a to ani v případě, že spolu máte děti a společně jste je vychovali, případně pokud jste se rozvedli.

3. Nezáleží na tom, jak dlouho manželství trvalo
Neplatí, že manželství musí trvat nějakou určitou dobu, aby bylo platné a abyste měli nárok na vdovecký důchod. Manželství musí existovat k datu úmrtí partnera.

4. Nemusíte mít společné bydliště
Aby vznikl nárok na vdovský nebo vdovecký důchod, musíte být manželé, ale nemusíte spolu bydlet. Společné trvalé bydliště není podmínkou.